|
|
Nieuw boetesysteem - Hoe gevaarlijker, hoe duurder |
Op 31 maart 2006 wordt de nieuwe verkeerswet van kracht. Van dan af worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden. Het systeem van gewone en zware overtredingen wordt afgeschaft en vervangen door overtredingen van de eerste, tweede, derde en vierde graad. De regel is: hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de graad en hoe zwaarder de straf. |
|

<vergroten>
|
LogischerVolgens velen is de nieuwe indeling logischer. In welke graad een verkeersovertreding thuishoort, hangt af van de mate waarin een bestuurder anderen of zichzelf in gevaar brengt. Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de graad. Bij overtredingen van de eerste graad (bijv. richtingaanwijzers niet gebruiken) is er niet altijd meteen een risico op een ongeval, maar is er sprake van storend gedrag. Overtredingen van de tweede graad (bijv. op een voetpad parkeren) brengen andere weggebruikers indirect in gevaar, die van de derde graad (bijv. over een volle witte streep rijden) leveren direct gevaar op. Overtredingen van de vierde graad (bijv. achteruit rijden op een autosnelweg) leiden bij een ongeval bijna onvermijdelijk tot lichamelijke verwondingen.
Foto: (Bart Lasuy).
Geen superboetes meerVoor veel overtredingen is de straf in de nieuwe verkeerswet lichter dan vroeger. De zogenaamde superboetes zijn verdwenen. Toch worden bepaalde overtredingen binnenkort zwaarder bestraft, ook weer omdat ze zo gevaarlijk zijn. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat niet-handenvrij bellen in de auto gevaarlijk is. Daarom wordt de vroegere boete van 50 euro verdubbeld. Bestuurders die anderen aansporen om sneller te rijden of die de slagbomen van een overweg negeren, komen er voortaan niet meer van af met een geldboete. Zij moeten normaal gezien voor de rechter verschijnen.SnelheidsovertredingenOok bij snelheidsovertredingen ligt de nadruk op het gevaar dat zij inhouden. Daardoor worden overtredingen binnen de bebouwde kom zwaarder bestraft dan buiten de bebouwde kom. Bijvoorbeeld: 25 km/uur te snel rijden in een zone 30 kost minstens 140 euro, terwijl dezelfde snelheidsovertreding op de autosnelweg 80 euro kost.
BoetekaartIn de komende maanden zal de politie bij controles de 'boetekaart' verspreiden. Ze is even groot als een briefkaart en geeft een beknopt overzicht van de nieuwe tarieven en de belangrijkste overtredingen per graad.Meer lezen?
De boetetarieven vanaf 31 maart 2006: over de strafmaat voor de verschillende verkeersovertredingen. Ook het onderscheid tussen 'onmiddellijke inning' en 'minnelijke schikking' wordt verduidelijkt.
|
|
|
|