naar startpagina informatie over Vlaanderen ga naar info over de overheid ga naar de Vlaamse infolijn ga naar publicaties ga naar vacatures ga naar contact
Geef me enkele zoektips

Logo Uitweg
Gratis e-zine
  Inschrijven  
Gratis tijdschrift
    Abonnement    
  Adreswijziging  
Rubrieken
    Doe de test    
  Vraag het aan Gail    
  Sabine Tevoet    
  Cartoons  
Archief
    nr. 50 maart-april 2006    
    nr. 49 jan-feb 2006    
  Volledig archief  
Links
    .    
  .  
  .  
  .  
  .  
  .  
  .  
Over Uitweg
    Redactie    
  Verdeelpunten tijdschrift  
 

Nieuw boetesysteem - Hoe gevaarlijker, hoe duurder

Op 31 maart 2006 wordt de nieuwe verkeerswet van kracht. Van dan af worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden. Het systeem van gewone en zware overtredingen wordt afgeschaft en vervangen door overtredingen van de eerste, tweede, derde en vierde graad. De regel is: hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de graad en hoe zwaarder de straf.
 

<vergroten>

Logischer

Volgens velen is de nieuwe indeling logischer. In welke graad een verkeersovertreding thuishoort, hangt af van de mate waarin een bestuurder anderen of zichzelf in gevaar brengt. Hoe gevaarlijker de overtreding, hoe hoger de graad. Bij overtredingen van de eerste graad (bijv. richtingaanwijzers niet gebruiken) is er niet altijd meteen een risico op een ongeval, maar is er sprake van storend gedrag. Overtredingen van de tweede graad (bijv. op een voetpad parkeren) brengen andere weggebruikers indirect in gevaar, die van de derde graad (bijv. over een volle witte streep rijden) leveren direct gevaar op. Overtredingen van de vierde graad (bijv. achteruit rijden op een autosnelweg) leiden bij een ongeval bijna onvermijdelijk tot lichamelijke verwondingen.

Foto: (Bart Lasuy).

Geen superboetes meer

Voor veel overtredingen is de straf in de nieuwe verkeerswet lichter dan vroeger. De zogenaamde superboetes zijn verdwenen. Toch worden bepaalde overtredingen binnenkort zwaarder bestraft, ook weer omdat ze zo gevaarlijk zijn. Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat niet-handenvrij bellen in de auto gevaarlijk is. Daarom wordt de vroegere boete van 50 euro verdubbeld. Bestuurders die anderen aansporen om sneller te rijden of die de slagbomen van een overweg negeren, komen er voortaan niet meer van af met een geldboete. Zij moeten normaal gezien voor de rechter verschijnen.

Snelheidsovertredingen

Ook bij snelheidsovertredingen ligt de nadruk op het gevaar dat zij inhouden. Daardoor worden overtredingen binnen de bebouwde kom zwaarder bestraft dan buiten de bebouwde kom. Bijvoorbeeld: 25 km/uur te snel rijden in een zone 30 kost minstens 140 euro, terwijl dezelfde snelheidsovertreding op de autosnelweg 80 euro kost.

Boetekaart

In de komende maanden zal de politie bij controles de 'boetekaart' verspreiden. Ze is even groot als een briefkaart en geeft een beknopt overzicht van de nieuwe tarieven en de belangrijkste overtredingen per graad.

Meer lezen?

De boetetarieven vanaf 31 maart 2006: over de strafmaat voor de verschillende verkeersovertredingen. Ook het onderscheid tussen 'onmiddellijke inning' en 'minnelijke schikking' wordt verduidelijkt.
 
Uitweg website (maart - april 2006)
Verkeerswet – Nieuwe boetetarieven vanaf 31 maart 2006.
File? Even kijken (over de website van het Vlaams Verkeerscentrum).
Mobiliteit in 2020 – Onbemand vervoer op bestelling (interview met verkeersonderzoeker Boormans).
Moderne look voor NMBS.
Wegenwerken - Lees er meer over.
Wegenwerken - Ondergrondse ontdekkingen.
Wegenwerken - “Zo weinig mogelijk hinder”.

Alle artikels uit het tijdschrift (maart - april 2006)
Nieuw boetesysteem – Hoe gevaarlijker, hoe duurder. cover uitweg nummer 50
"Niet mooi, wel nuttig" - Sophie Dewaele over flitspalen.
De flitspaal wθrkt.
Wegenwerken ’s nachts – Pas uw rijgedrag aan.
"Trage wegen" worden gered.
Woon-werkverkeer – 4 x anders naar het werk.
Hoe gezond is fietsen? (interview met dokter Winfried Huba).
De Lijn – Win tijd en geld.
Vraag het aan Gail – Waarom ritsen?
Sabine Tevoet zit vast.
Nieuw knooppunt in Jabbeke, juli 2005
Kort – Fietsen naar school – Dubbel zoveel fietspoolers.
Kort – Beter leren fietsen – Geen kinderspel.
Kort – Isabelle A zingt voor ZEBRA.
Kort – Vraag en antwoord – Wat is het verschil tussen de Brusselse binnen- en buitenring?
Kort – Affiches langs de weg – Hebt u al een excuus?
Kort – Gratis abonnement – Uitweg in uw mailbox of brievenbus?